2013. április 28., vasárnap

Az első lépések - Crusader tesztjáték

Tegnap Pezo megvívta élete első Crusader csatáját. Miután érdeklődött a rendszer után, ajánlottam neki egy próbajátékot, ami sikerült is lejátszani. Mivel nincsen 1/72-es serege ezért az én figuráimat használtuk. Pezo a Római Köztársaság egy légióját, jómagam pedig Karthágó haderejét irányítottam több-kevesebb sikerrel. Mivel a rendszer pontértékes, ezért kezdetnek egy 1500 pontból összeállított sereget ajánlottam: ebben még nincsen túl sok egység, nem osztja meg nagyon a figyelmet,de arra tökéletesen megfelel, hogy a szabályokat és a különféle egységfajtákat az újdonsült játékos kipróbálhassa.

A seregek 1500 pontból:

A római légió:

- Legatus
- Hastati (5 talp)
- Principes (5 talp)
- Triarii (3 talp)
- Velites (5 talp)
- Equites (4 talp)
- Skorpio (1 talp)

Karthágó:

- Afrikai gyalogság (6 talp)
- Afrikai gyalogság (6 talp)
- Pun polgárok falanxban (6 talp)
- Líbiai előcsatározók (4 talp)
- Numidiai könnyű lovasság (4 talp)
- Baelár-i parittyások (4 talp)
- Tarentum-i könnyű lovasság (4 talp)

A terepet Péter fiam rakta fel, az asztal fal felőli részén megint egy ritkás erdő volt, a felállási zónák előtt majdnem középen egy-egy kisebb domb és a konyha felőli oldalon búza mező egy kalyibával. Mindketten egymással szemben raktuk fel a 'csapásmérő erőket' én a balszárnyamon ( Pezonak a jobbszárnya). Itt nézett farkas szemet az egyik afrikai gyalogság, pun milícia falanxa és a líbiai előcsatározók, szemben a principes, hastatii és triaii csoportosítással, amit a skorpio is támogatott. Középre jutott nekem a parittyás osztag és numidiai lovasok, a másik oldalon meg a másik afrikai gyalogság és a tarentum-i zsoldos lovasság. neki középen semmi nem volt, bízott a dombban - helyesen - míg a másik oldalon a velites és a equites helyezkedett el. A csata 6 körig tartott.

Lefolyás: az alárendelt szárnyon lényegében nem történt sok minden, az afrikai gyalogság ment előre a lovasok kísérték őket, a parittyások megszállták a dombot a térfelemen, a numidiai lovasság viszont nem állt meg a dombon hanem egészen az ellenfél térfelén lévő dombig nyargaltak és ott fedezékben 'megbújtak'. Ez nem volt tökéletes, mert már az első körben a skorpió lelőtt egy talpat! Persze teszt, amit rontottam és megrendültek, így is maradtak a csata hátralévő részében. Az alárendelt oldalon a rómaiak is jöttek előre így lerohamoztam a tarnetumiakkal a velitest, akik persze futottak, így pont az equites előtt álltam meg. Ők éltek a felkínált roham lehetőségével a körükben, ekkor én futottam el (előcsatározó könnyű lovasság) és a lovasság bejött az afrikaiak mellé. A nagy tervem ott bukott meg, hogy a csata végéig képtelen voltam az afrikai gyalogságot a lovasok felé fordítani és persze addigra a velites is aktivizálódott állandóan fenyegetve az afrikai gyalogságot és a nimidiaiakat is.  Itt nem is történt sok minden, csak az utolsó körben már hátulról kaptam egy rohamot az equitestől, ezt túléltem!
A fő hadszíntéren nagy adok-kapok ment, körönként 2-2 közelharccal, amit a skorpio lövések 'díszsortűze' szakított meg néha, szép sikerrel, de a végén volt két fontos mellélövésük. A közelharcok alatt a principes osztagot az afrikai gyalogság nagy veszteségek mellett lemorzsolta 2 talpra, sajnos a csatlakozott legatust nem sikerült elkapni. A polgár falanx a hastati és a triarii támadásinak volt kitéve, ez meg is látszott, őket érte a legnagyobb veszteség a játékban, 3 talppal (az egyik sérült) azért megmaradtak, míg a hastati 3 talpra csökkent és a triarii osztagot megsemmisítettem. Ebben segítségemre volt a numidiai lovasság gerelyei és a parittyások is és nemkülönben a remek líbiai gyalogság.
Az utolsó körben úgy haltak meg a triaiik, hogy nyerték a közelharcot, de a két talpból az egyiknek 1 sebpontja volt és én egyet okoztam! Amúgy csúnyán elvesztettem a kört :) de így maradtam, mert a triari osztag szétoszlott! Innen nem volt megállás 2 római moráltesztből a velites megdobta, a principes bukta és megrendült, így az utolsó rohamot már nem kockáztatta meg,
Nekem majd minden osztagom meg volt rendülve - kivéve egy afrikai gyalogságot és a parittyásokat - viszont két osztag épen maradt (parittyás és a hátbatámadott afrikai gyalogosok). A római sereg talán jobban állt a megrendülés szempontjából, csak a principes lett az, de 2 talpra csökkent az ereje,  a hastatii 3 talpas lett, a lovasság 3 talpas, egyedül a velites pompázott teljes erejében.
Így a nyertes én lettem, róma visszavonult, nem volt megsemmisítő vereség, de jó leckét kaptak a punok harci vitézségéből :)

Végeredmény 2:0 ide.
















2 megjegyzés:

  1. Tibor!

    Sok sikert a blogodhoz!
    Remélem egyre több, általad kipróbált szabály ismertetőt, illetve csataleírást olvashatunk majd.

    TG

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm,

      Egy ismertetőt is tervezek a szabályról, nemsokára az is olvasható lesz itt a blogon.

      Üdv
      Mortis

      Törlés