2013. október 20., vasárnap

Antiquity - Heraclea újrajátszás, 2013.10.20

Sziasztok,

A hétvége most játékban bővelkedett, hiszen két csata is volt, egy szombaton és egy vasárnap.
Most az utóbbiról fogok írni, mert ez volt a rövidebb.

Ismét egy ókori ütközet került sorra, most a Heraclea-nél Kr.e. 280-ban vívott ütközetet játszottuk le.
Ez a tarentumi háború legnagyobb ütközete volt, itt a Publius Valerius Laevinus vezette római sereg csapott össze épeiroszi Pürrhosz seregével. A játék Antiquity rendszerben zajlott egy 46"×30" pályán.
A rendszernek ismét csak az alapszabályai használtuk, lévén a haladó rész fordítása még nem készült el. Ezen kívül a seregek sem a szokásos pontértékből álltak fel, mivel az alap 100 pont kevés lett volna a valódit megközelítő sereglista megalkotásához. Így végül a seregek 150 seregpontból (AP), 20 karakterpontból (HP) és 20 tárgypontból (IP) épültek fel. Szerencsére ezek sem növelték meg jelentősen a játékidőt, így másfél óráig sem tartott a 6 kör.

Sereglisták:

Római Köztársaság: Töréspont: 4 egység

Osztag 1: 3×Leves  - Sortűz képesség
Osztag 2: 4×Hastati&Principes - Elszánt képesség
Osztag 3: 2×Triarii - Osztag zászló
Osztag 4: 2 Equites
Osztag 5: 2×Itáliai szövetséges gyalogság - Kiképzőtiszt
Osztag 6: 2×Itáliai szövetséges lovasság

Karakterek:

1×Publius Valerius Laevinus
1×Centurio

Épeirosz: Töréspont 4 egység

Osztag 1: 3× Elit Makedón falanx - Osztag zászló
Osztag 2: 3× Makedón falanx - Pajzs szoknya
Osztag 3: 2×Agema - Kiképzés
Osztag 4: 2×Thesszáliai lovasság
Osztag 5: 2×Psiloi (Íj)
Osztag 6: 1×Elefánt
Osztag 7: 2×Tarentumi hopliták - Elszánt

Karakterek:

1× épeiroszi Pürrhosz
1×Falanx parancsnok

A pálya:
A terep nem lett túl bonyolult, 3 kisebb erdő és egy út került a pályára, valóságban is egy aránylag sík terepen zajlott a csata, ami viszont kimaradt, az a Siris folyó. Ez nem került a pályára a lépték miatt, ezért a római táblaszél jelképezte a partját.

A két sereg farkasszemet néz egymással.
 A csata:

1. kör: A mozgás kezdeményezést Pürrhosz nyerte, így az egész játék alatt az épeiroszi csapatok kezdhették a mozgásokat. A balszárnyon a thesszáliai lovasok óvatosan előrenyomultak, hogy fedezzék az elit falanx előrenyomulását. Persze az óvatosság kellett is, mert szemben álltak fel az itáliai szövetséges népek lovas alakulatai. A falanxok lassú léptekkel megindultak a római vonalak felé. Előttük az íjászok haladtak, akik könnyű fegyverzetű csapatoktól védték a falanxot. A falanx jobbszárnyán a tarentumi hopliták zárták a derékhadat. A jobbszárnyon Pürrhosz óvatosan haladt előre az Agema-val, mert a rómaiak lovassága is ezen az oldalon állomásozott. Az elefánt a lovasságtól lemaradva haladt. A római mozgás sem nélkülözte az óvatosságot, így a római lovasok kivártak, de a derékhad a hastati-val és a principes-el megindult előre. A leves-nek sikerült dobótávolságba kerülnie. A római jobbszárnyon az itáliai csapatok szintén előre mozogtak, a lovasság elindult, hogy felvegye a harcot a thesszáliai lovasokkal. Végül Laevenus úgy döntött, hogy a Triarii-t arra használja, hogy a széthúzódás miatt keletkezett rést lezárja, így oldalazó manőverbe kezdett velük.

Az első mozgások, az épeiroszi had kissé óvatosan kezd.
 Lövések: A váltakozó kezdemény a rómaiaknál így ők kezdik a lövést. Középen a leves gerelyeket dob a psiloi-ra, akik válaszul visszalőnek. Az eredmény: az egyik leves visszavonul, de az egyik psiloi talp leesik a találatok miatt. Ezután a két előcsatározó lovasság gerelyekkel támad egymásra. Egyenlőre nem sok sikerrel, 2-2 találat, mindkét oldalon, így mindkét osztag visszább húzódik.

Morál fázis: a veszteségek hatására a psiloi dezertált és elhagyta a csatateret.  Épeirosz-Róma: 0-1.

2. kör: A thesszáliai lovasság újra dobási távolságba manőverezett. A falanxok folytatták az előre nyomulást a hopliták-kal együtt annak ellenére, hogy az előcsatározók ellen védetlen lett a derékhad. Mivel Pürrhosz látta, hogy a római lovasrohamot nem tudja megakadályozni, a lovassággal úgy próbált helyezkedni, hogy legalább a hatását csökkentse: kis távolságból a dárdák nem adnak rohambónuszt. Ezért egy lendületes mozgással előre vágatott az osztaggal. Az elefánt felzárkózott a hopliták mellé. A római sereg támadásba lendült: az equites ahogy számítani lehetett rohamozott, de Pürrhosz rosszul kombinált, mert 6" roham lett belőle, így jár a lándzsa bónusz. A hastati és  principes helyben maradt, hogy a triarii felzárkózhasson és így római harcvonal végre teljes lett, de kissé elől álló itáliai segédcsapatok elhelyezkedése átkarolást sejtetett. Ezt erősítette meg, hogy a lovasságuk fogadta a kihívást és előre vágtatott, hogy megtámadja a thesszáliai lovasságot.

2. kör a mozgások után: mintha átkarolás készülne...


Lövések: ebben a körben a Épeiroszé a váltakozó kezdeményezés. A thesszáliai lovasság gerelyeket dob, amire az itáliaiak válaszolnak is. Az eredmény minden lövés talál: 2-2 talpmélység hátrálás mindenkinek. A leves gerelyekkel támadja a középső falanxot és a hoplitákat, de nincs siker.

2. kör a lövések után.

Közelharc: a római lovasroham sajnos nem úgy sikerült, ahogy Laevinus eltervezte, csak 1 találatot sikerült bevinni, ellenben az Agema 3 találatot is bevitt. Az eredmény 3-1=2 seb. Az egyik equites menekül 2 talpmélységet, de az agema Hajsza képessége miatt 3+-ra üldöz. Mindkettő megvan: +2 seb, az egyik equites talp leesett, az agema két talpat előre jön. A másik agema  talp 1 sebet okoz, az equites semmit, így ott 1-0, 1 talp mélységű hátraszorulás a vége.

Az equites bajban, Pürrhosz és az agema győzelemre áll.

Morál: semmi (itt elkövettem egy hibát, igaz érdekesebb lett a csata tőle, nevezetesen a maradék 1 talp equites elmenekült volna, lévén se nem fanatikus, se nem elit).

3. kör: Pürrhosz falanxai rendületlenül haladtak előre, lehetett látni, hogy nemsokára közelharcra is sor kerülhet. Hogy jobban fedezve legyen az elit falanx a thesszáliai lovasság úgy helyezkedett, hogy az itáliai gyalogságra is lőhessen. Egy sikeres sorozattal úgy vissza lehetne vetni őket, hogy ne avatkozhassanak a majdan kialakuló közelharcba. Ezen kívül az elefánt roham irányba állt. Mivel az agema közelharcban van, így az nem mozog. Róma nehéz helyzetben, mert az equites rohammal sem bírt az agema-val, az egy talp meg nem fogja ezt a kört kibírni. Mivel a súlypont láthatóan a római jobb szárnyon van, Laevinus itt próbát meg sikert elérni. Ezért a triarii és az itáliai  gyalogság előre nyomult, míg a lovasság arra készült, hogy visszaszorítsa a thesszáliai lovasokat.

3. kör a mozgások végén, ezúttal római szemszögből.
Lövés: A váltakozó kezdeményezés ismét a rómaiaknál, így a leves kezdte a dobálást. A cél a épeiroszi falanx és a tarentumi hopliták, de nincs találat. Ellenben az elefánton sikerült egy találatot elérni, így az egy talpmélységet visszahátrál. A másik oldalon az itáliai lovasok most sikeresebbek 2 találatot érnek el gerellyel az egyik talpon, ami visszaszorul két talpmélységet. A thesszáliai lovasok megosztott lövése is sikeresnek mondható, egy találat az itáliai gyalogágon és egy találat a lovasságon. Mindkét talp 1-1 alap talpmélységet visszaszorul.

3. kör a lövések után: vihar előtti csend.
 Közelharc: egy közelharc van a körben, az equites próbál dicsőségesen bevonulni a történelembe. Sajnos ez nem sikerül neki, mert találatot nem okoznak, az agema viszont egyszerre támad előröl és oldalról. Ez csökkenti az equites védelmét, így nem okoz nehézséget legalább 3 seb bevitele. A közelharcban el is esik az római lovasok maradéka.

Helyzet a 3. kör végén.
 Morál: nincsen, de az állás Épeirosz-Róma 1-1.

4. kör: Ebben a fázisban kevesebb kép készült, a sok közelharc hevében alig fotóztam. Lényegében aki tehette rohamozott ebben a körben. Az épeiroszi jobbszárnyon az elefánt lerohanta a leves-t. Pürrhosz pedig belekezdett az átkaroló manőverbe. A középső falanx előre nyomul, de nem ér közelharcba, a hopliták kissé lemaradva követik (kellett a hely az elefántnak). Az elit falanx szintén nem éri el az ellenfelet, de felkészül a várható rohamra. A thesszáliai lovasság felzárkózik az elit falanx vonalába, hogy védje azt egy oldalba támadástól. Ennek az ára viszont az lesz, hogy lerohanják. Laevinus érzi itt a lehetőség és a teljes római jobbszárny támadásba lendül: az itáliai csapatok (lovas és gyalogos együtt) a thesszáliai lovasságot rohanják le, míg a triarii Laevinus vezetésével az elit falanxot.

Pürrhosz elefántjai rohamoznak.

Támadásban a római jobbszárny, Laevinus személyesen vezeti a triarii-t.


Lövés: nincsen.

Közelharc: Mivel ebben a körben Pürrhosznál van váltakozó kezdeményezés, az elefánt közelharcával kezdünk. Itt a leves-nek semmi esélye, az elefánt a 6 támadásával elsöpri őket, 5 talál, míg a leves 1 találatot ér el. 5-1=4 seb a leves-nek. Ez elég is az elpusztításához, igaz az elefánt nem is üldöz, helyette tapos, de erre itt már nincs is szükség. A másik oldalon az elit falanx a triarii párharca zajlik. Itt nagy harc zajlik a falanxnak 7 támadása van, a karakternek 2, a triarii 5 támadással bír, Laevinus 2-vel. Az épeiroszi falanx nagyon rosszakat dob 4 találat, míg a rómaiak 5 találatot könyvelhetnek el. A rómaiak nyerik ezt a közelharcot, 5-4=1, a falanx 1 talpmélységet hátrál vissza. A triarii sikeresen üldöz, ez plusz egy sebet jelent, de nem esik le falanx talp. A thesszáliai lovasság teljesen elvérzik, hasonlóan mint a római equites: mind harcban esik el, csak ők egy kör alatt.

Morál fázis: nincsen, de az eredmény változik: Épeirosz-Róma 1-2.

5. kör: Pürrhosz bajban van mert lassan közre fogják az elit falanxot és oldalról felgöngyölíthetik az egész épeiroszi harcvonalat. Az egyetlen esély, ha a falanx kitart és befejezett átkarolás a hastati megsemmisítésével érne véget. Ennek megfelelően az elefánt előröl rohamozik a hastati-principes párosra, míg Pürrhosz maga oldalról vezeti rohamra az agema-t. Hogy teljesebb legyen a kép végre a középső falanx és a hopliták is közelharcba kerülnek a római előcsatározókkal. Róma részről egy újabb roham történik: Laevinus által vezetett triarii ugye követte a hátráló falanxot, ott a közelharc adott, azonban oldalról az itáliai gyalogság is beavatkozik a harcba, tehetik hiszen nincsen már ellenséges lovasság a környéken. Az itáliai lovasság elindul, hogy tovább fejlessze a sikert, egy esetleges hátba támadással, célpont van bőven.

A sorsdöntő 5. kör a mozgások végén.


Lövés: nincsen.

Közelharc: látható, hogy ebben a fázisban dől el minden. A váltakozó kezdeményezés Laevinus-nál, így a triarii-falanx-itáliai gyalogosok hármassal kezdünk. Az oldalba támadás miatt csökken a falanx védelme. Támadások: falanx 7 támadás, karakter 2. Triarii 5 támadás, Laevinus 2, itáliai gyalogság 5.
A végeredmény 10 siker Rómának, 4 Épeirosznak, ez 10-4=6 seb a falanxnak. Brutális mészárlás veszi kezdetét: 6 talp mélység visszavonulás, 1 talp alapból esik (4 seb), és visszavonulás közben az itáliai gyalogosok vérfürdőt rendeznek +3 sebez okoznak (visszavonulás közbeni talpérintkezés), az egyetlen szerencse, hogy a triarii egy üldözést sem dob meg a 6-ból! A végeredmény 6+3 seb=9, ez összesen 2 talp levételére elegendő, a harmadik talpnak megússza.

A falanx legnagyobb ellensége az oldalba vagy hátba támadás: összeomlik az épeiroszi jobbszárny.


Középen talán még ennél is nagyobb harc zajlik. A falanx a hoplitákkal együtt ahogy várható teljesen megsemmisítik a leves-t. A legfontosabb azonban, hogy mi történik a római fő erőkkel. Itt az elefánt támad előröl, míg az agema oldalról (igaz csak 1 talp). Ez azonban elég, mert az elefánt 6 támadása és az agema 4 támadása szemben a hastati 5+1 (támogatás) támadása áll csak. Bár a hastati védelme csökken az oldalba támadással, nem osztják meg a támadásokat, mindenki az elefántra üt. Itt már nem kedvez a rómaiknak a szerencse. Elbuknak a közelharcban, 2-vel veszítik a csatát, de a legnagyobb pusztítást az elefánt taposás okozza. Az elefánt üldözés helyett tapos: ugyanúgy dobni kell és 4+ meg is van, de mozgatás helyett az ellenfél dupla sebet okoz az üldözéshez képest! A plusz sebzések ráadásul mennek az osztag többi talpára. Ráadásul a túlélő hátsó talp visszavonulás közben az agéma-tól kapott plusz találatoktól esik el (hasonlóan, mint a falanx és az itáliai gyalogság esetében).  Végleges római veszteség 3 talp.

A római derékhad pusztulása.

Morál: ebben a fázisban a hastati és principes osztag maradék egy talpa elmenekül. Állás: Épeirosz-Róma 3-2. Az elit falanx nem menekül, mivel elit képessége azt jelenti +1 talp kell a töréshez, tehát teljesen meg kell semmisíteni őket.

6. kör: Még mindig nem dőlt el semmi, de Pürrhosz döntő csapást készül mérni: a falanx egy fordulattal a triarii oldalába csapódik, míg a hopliták és a maradék falanx arcvonalat próbál kialakítani. Pürrhosz maga a lovassággal a folyó (római táblaszél) mentén nyomul előre egy újabb átkarolás végett. Az elefánt kissé lemaradva próbál csatlakozni. Laevinus bajban van, mert serege 1 pontra van a töréstől és a triarii-t oldalba kapta a falanx. Ez sokszor már elég a vereséghez, ezért az egyetlen lehetőség, hogy az itáliai lovasság megrohamozza a maradék egy falanxot. Igaz, hogy ezzel csak döntetlen lenne még az állás, de jobb helyzetből indulhatna a végjáték. Az itáliai gyalogság mozgása csak arra volt elég, hogy felzárkózzon a triarii mellé.

A 6. kör mozgásfázisa.
Lövés: nincsen.

Közelharc: a váltakozó kezdeményezés most Pürrhosznál van. Ezért a rohamozó falanx osztaggal kezd. Sajna most nem segíti Fortuna az épeiroszi királyt, mert a találatok száma egyforma 3-3 és így döntetlenre jött ki a közelharc. Mindkét egység helyben marad. Azonban a lovasroham nem úgy játszódik le, hogy Rómának jó legyen. Mivel könnyű lovasságról van szó, talpanként csak 2 támadásuk van, ez pont annyi, mint az egy talp falanxnak, azonban van ott egy karakter is 2 támadással. Ez arra lesz elég, hogy 5 ponttal nyerjen a falanx. Így egy talp leesik (3 sebpont) és a maradék 1 sebbel 5 talpmélységet menekül. A falanx nem üldöz, hogy ne bontsa meg a frissen kialakított harcvonalat.

Az elit falanx megtöri az itáliai lovasságot és megnyeri a csatát Pürrhosznak.


Morál: mivel az itáliai lovasság nem elit, ezért 1 talp veszteség után lefutnak a pályáról (ez ugye 50%-os veszteség). Laevinus húzása nem jött be, így kialakul a végeredmény: Épeirosz-Róma 4-2.

Végszó: Nagyon jó játék volt, kellően fordulatos és a rendszer sajátosságai miatt nem unatkozik egyik fél sem. Kijelenthetjük azt is, hogy a történelem sem változott meg, ezt a győzelmet nyugodtan besorolhatjuk méltán híressé váló pürrhoszi győzelmek közé, hiszen 2 osztag teljesen elpusztult és az elit falanx kis része maradt meg. A rendszer nagyon gyors, az alaphoz képest másfélszer akkora seregek és pálya sem növelte meg a játék idejét jelentősen: felpakolással, játékkal és elpakolással is másfél óra volt az egész. Két játék után az a tapasztalatom, hogy a Crusader-el ellentétben ez a rendszer kiválóan alkalmas történelmi csaták újrajátszására, amellett, hogy rövid játékideje versenyekre is alkalmassá teszi, amihez pluszban egy jól kitalált pontszámítási rendszer is jár. Egyszóval biztos, hogy fogtok még olvasni Antiquity csatajelentéseket ezen a blogon.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése