2013. október 15., kedd

Antiquity - Künoszkephala újrajátszás, 2013.10.12

Sziasztok,

Hétvégén két ütközet újrajátszására került sor, amiből az első a Künoszkephala-nál Kr.e.197-ben vívott csata került volt. Ezt a Római Köztársaság és a régi fényét vesztett Makedónia vívta.

Azonban a játék mellett új rendszert is próbáltunk, ez az Aniquity.
Mint a nevéből sejthető ókori, nagy léptékű - a Crusader-nél nagyobb - ütközetek lejátszására készült.
A rendszer ráadásul jóval kevesebb figurával teszi ezt, mint nagy kedvencünk. A talpalás méreteiben hasonló a Impetvs-ban (és persze a Basic Impetvs-ban) megismerttel. Itt már 1 talp is lehet osztag, de persze van lehetőség akár 6 talpas osztagok összeállítására is. A könyvben található 9 ókori ütközet közül azért választottam ezt, mert így legalább használhattam végre tekintélyes méretű Makedón seregem figuráit.

Tehát következzenek a listák:

Róma:
Osztagok
Osztag 1: 3× Velites
Osztag 2: 2× Hastati
Osztag 3: 2× Principes
Osztag 4: 2× Triarii
Osztag 5: 2× Itáliai szövetségesek

Karakterek
Titus Flaminius
Centurio

Tárgyak, képességek
Osztag 2: Zárt pajzsok
Osztag 3: Harci dal
Osztag 4: Elszánt

Titus Flaminius római serege.


Makedónia:
Osztagok
Osztag 1: 2× Hetairosz lovasság
Osztag 2: 3× Psiloi (Parittya)
Osztag 3: 4× Makedón falanx
Osztag 4: 4 Makedón falanx

Karakterek
V. Philipposz
Hetairosz parancsnok

Tárgyak, képességek
Osztag 1: Osztag zászló
Osztag 2: Sortűz
Osztag 3: Erőltetett menet
Osztag 4: Veterán

A Makedón sereg, itt Philipposz nélkül.


Első csata:

Az első csatában, hasonló terep volt, mint a valóságban és érdekes módon itt sikerült nyernem. Javarészt dombos terület, amit egy kis völgy szel ketté, mintegy összekötve a két felállási zónát. Az ebben a völgyben haladó falanx nyerte meg a csatát, ami kb. a felénél még kétséges volt, mert a derékhad széttöredezett: a második falanx a terep miatt lemaradt. Végül az mentett meg, hogy Zsolt nem merte oldalba támadni az előre törő falanxot, félve a második rohamától. A jobbszárnyamon a psiloi és a velites 2 kör alatt elintézte egymást. Sajna a lovasság nem tudott kibontakozni, de a végén az utolsó roham sikerült. Az ő oldalba támadásukkal vertem szét a Principes sorait a végén. Zsoltot az sem mentette meg, hogy a Hastati megrohanta a lovasságot, mert a Principes teljesen kiszorítottam a völgyből és a veszteségek hatására menekülni kezdtek. Itt még csak 2:1-re vezettem, amikor a dombon az Itáliai szövetségesek nem bírtak a falanxal és részben megsemmisültek, részben elfutottak. A kör végére beállt a 3:1 végeredmény Makedóniának. Itt lényegében segítségemre volt, hogy a római hadrend kissé zsúfolt lett, aminek következtében a Triarii teljesen kiesett a küzdelmekből, így középen erőfölényt tudtam létrehozni, persze ehhez az is kellett, hogy a balszárnyon a falanx kiállja a rohamokat.


Az első összecsapások a balszárnyon.

Nagy a túlerő, de a falanx kitart. Sajnos a lovasság kissé lassan jön előre.

Itt még a rómaiaknak állt a csata.

A fordulat: 3 közelharcból 2-t én nyerek, ami elég is volt a győzelemhez.


Második csata:

Lényegében ugyanezzel a listával, de mindkettőnknek kedvezőbb sík terepen álltunk fel. Itt a jobb-és balszárnyon volt terep: nekem bal oldalt egy kis erdő, a másikon egy kis domb. Ebben az utolsó csatában a makedón falanxot két oldalról aprította Zsolt, ami nagyban hozzájárult a vereségemhez. A leglényegesebb momentum azonban az volt, hogy sajnos a szélen előrenyomuló és a velites-t elsöprő lovassággal időzítési zavarok támadtak, későn értem vissza és nem tudtam már segíteni a falanxoknak. Így el is vérzett a helyi túlerő ellen az egyik és bár a centrumban a maradék falanx kitartott, a jobbszárny teljesen összeomlott. Itt az a csata elején remekül manőverező psiloi feltartotta a dombra felkapaszkodó Principes-t, de aztán rosszul taktikáztam és lerohanták őket. Persze az is számít, hogy egész játék alatt 1 találatot sikerült csak okoznom rajtuk.  Itt még csak 2:1 volt Rómának. A kegyelemdöfést az összpontosított római támadás adta és ugyan nem sikerült elpusztítani a falanxot, de az okozott veszteségek miatt levonultak a pályáról. Így 3:1 Rómának, ami váratlan volt számomra, mert a terep nekem jobban kedvezett. Alexandrosz taktikája itt is működött volna, de mint mondtam a Hetairosz lovasság későn ért vissza és nem tudtam hátba támadni a római vonalakat.

 A rendszerről:

Eddig pozitívak a tapasztalataink erről a rendszerről. Mindenképpen előnyére válik, hogy nagyon gyors: egy csata nagyjából 1 óra! Az elsőnél kissé elhúzódott, de azzal is végeztünk 70-80 perc alatt.
Tetszett az is, hogy nem kell sok figura a rendszerhez, ez a két ütközet normál 100 pontos csata volt.
A pályaméret is kicsi (2'×2' kell a könyv szerint), szinte bárhol lehet játszani, igaz elsőre kissé kicsinek tűnt, de hozzá lehet szokni. A rendszer sem a szokásos mederben halad, mert nincsen külön köre a játékosoknak. A mozgást egymás után végzik a játékosok és a harci cselekmények (lövés és közelharc) szimultán mennek, nincs üresjárat a játékban. A mozgás egyszerű, a mozgás távolságon beleül úgy mozog az osztag, ahogy a tulajdonosa szeretné. Van azért egy-két korlátozó tényetző, amiből a legfontosabb az osztag kohéziója. Ez érdekes taktikai helyzeteket eredményez, amikor szét töredezik egy osztag harcrendje, mert azt mindig helyre kell állítani. Érdekes újítás, hogy roham előtt bármilyen mozgás és alakzatváltás lehetséges, így a hagyományos rendszerkehez szokva furcsa volt elsőre, hogy sok olyan helyzetből is lehet rohamozni, ahonnan más játékokban nem. A harcrendszer érdekessége, hogy nincsenek harcértékek, helyette csak támadáskockák vannak. Egy osztagnak akár 5 is lehet, a makedón falanx a szarissza miatt 7 támadás kockát tud felmutatni. Ezekkel a kockákkal kell célszámot megdobni, ami az ellenfél védőértéke, ezeket persze a különböző taktikai helyzetek és környezeti tényezők is módosíthatnak. Újdonság, hogy a karakterek a harcon kívül párbajozhatnak is egymással, bár e haladó szabályokat mi most nem használtuk.
A seregek általában 100 pontból épülnek, de a karakterek és a tárgyak/képességek saját pontszámból vásároltatnak. Egy átlagos csatában a 100 pontos sereg mellett 20 Karakter pont és 20 Tárgy pont áll a rendelkezésünkre. 

Eddigi hátránya a játéknak, hogy a parancsnoklás-irányítás hiányzik belőle, a morál is csak alapszinten működik: a talpak számától függően van töréspontjuk az osztagoknak, ha ezt elérik a menekülés automatikus. Ugyan ez seregszinten is így működik, nagyjából 50-60%-os határnál. A másik hátrány, hogy meg vagyunk fosztva a seregépítéstől. A rendszer komplett listákat ad a népekhez, ezt 9 fontosabb ókori ütközeten keresztül kapjuk meg. Van itt Róma, Karthágó, Gallok, Makedónia, Spartacus rabszolga serege, Görög, Perzsa. Az ezekben lévő osztagok persze más néven a többi népnél is megtalálhatóak voltak, mindössze a speciálisabb osztagokról kell addig lemondanunk, amíg nem bővülnek a sereglisták.

Összességében jó kis rendszert ismertem meg az Antiquity-ben, mindenképpen fogunk még vele játszani, annál is inkább, mert a haladó szabályokat (hős szabályok, időjárás, rajtaütések) nem használtuk még. Lassan a fordítással is végzek, így ha valakit érdekelne, el tudom majd küldeni.

A képek az első ütközetről készültek.

A játékról további információkat a honlapján lehet megtudni: http://aryiki.com/antiquity/ 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése