2013. augusztus 3., szombat

Battlegroup Kursk - egy új rendszer

Sziasztok,

Ezt a rendszert Roodie ajánlása után kezdtem el 'tanulmányozni' és nagyon megtetszett a szabály.
Nem is kellett soká várnom, egy akció keretében elég jó áron jutottam a könyvhöz. Sajnos sereg és főleg játékos hiánya miatt csak mostanában jutottam el oda, hogy a gyakorlatban is ki tudtam próbálni, de nem csalódtam, nagyon jó rendszert ismerhettem meg.

A rendszer hagyományosan körökre osztott, a játékosok egymás után hajtják végre a köreiket.
A játék egyik specialitása az úgynevezett Harci jelzők használata. Ez kis zsákból kell húzni, úgy, hogy az ellenfél ne láthassa a jelzőn szereplő értéket. A jelzők 1-5-ig vannak számozva illetve van egy pár speciális jelző, amiket húzáskor rögtön ki lehet játszani, jellemzően az ellenség egyik egységére. A harci jelzők jelképezik a teljes harccsoport 'morálját vagy harci kedvét'. Mikor a húzott értékek elérik a harccsoport harcértékét, akkor a játékos elvesztette a játékot.
A harci jelzőket húzni a következő események bekövetkezte kor kell: megsemmisül egy egységünk, a harccsoportot első alkalommal légi támadás vagy lángszóró támadás éri, ha a harccsoport fel lett derítve - az ellenség több Felderítővel rendelkezik, mint mi - ekkor az első körünkben kell húzni, ezen kívül a sorakoztatás fázisban Ijedtség jelzőket akarunk leszedni osztagainkról és persze célpont elfoglalásakor/elvesztésekor és Taktikai megbeszélésnél.

A poén az egészben, hogy az ellenfél nem látja mennyire közel járunk a megtöréshez, csak a jelzőinek darabszámát látjuk.
  
A kör 3 részből tevődik össze: az első a rendelkezésre álló parancsok kidobása. Ez a játék méretéből adódó kocka, plusz a harccsoportban található tisztek +1-el növelik ezt az értéket.
A második rész maga az aktiválás. Ez teljesen úgy zajlik, mint másik kedvencemben a Crusader-ben:
tehát nincsenek fázisok, a kijelölt egység végrehajtja a tevékenységet/tevékenységeket és, ha végeztünk lépünk a következő egységre. Ez addig folytatódik míg van egységünk és /vagy parancsunk.

A harmadik és egyben utolsó rész a Sorakoztatás. Ez a fázis való arra, hogy az Ijedtség jelzőket egységeinkről leszedjük. Minden kihúzott Harci jelző után D6 Ijedtség jelző szedhetünk le egységeinkről.

A játék fix parancskészlettel dolgozik. de ez lefedi az összes végrehajtandó tevékenységet, így nem lesz hiányérzet, a cselekvéseket illetően. A parancsok közt van mozgás és lövés, lövés és mozgás, csak lövés és csak mozgás (ezek ilyenkor dupla cselekedetek), ki-és beszállás járműben, löveg vontatása/telepítése, tüzérségi tűz kérése, közelharc stb. Látható, hogy a parancsok száma körönként változik és néha előfordul, hogy nem tudunk minden egységnek parancsot adni, ezért jól meg kell gondolni ilyenkor, hogy kivel akarunk cselekedni.

Van két speciális parancs: a Rajtaütés és a Tartalék mozgás, ezek azért speciálisak, mert nem a körünkben használjuk, hanem az ellenfél körében. A rajtaütésnél 2 lövést kapunk, míg a tartalék mozgásnál kétszer mozoghat az egység.

Fontos tudni, hogy parancsot ijedtség jelzővel rendelkező egység nem kaphat, amíg azt le nem szedjük róla. Az ilyen egység egyáltalán nem csinálhat semmit és a játékot úgy is el lehet veszteni, hogy nincsen aktiválható egységünk.

A harcrendszer D6 kockán alapul és 3 fajta lövés típusra osztható. Az első a terület lövés: itt nem célpontra, hanem egy adott terültre lövünk, ezért észlelni nem kell, cserébe egy kockával dobunk és az ellenfél ijedtség jelzőt kaphat, elvétve okozhat veszteséget is.
A második a célzott lövés: ennél a lövésfajtánál mivel látni kell az ellenfelet, tehát észlelést kell dobni. Ha megvan, lehet lőni, ha nincsen akkor az osztag már nem csinálhat mást. A lövés további része már jórészt a fegyver és/vagy az alkalmazott lőszertípustól függ. pl: kézifegyvereknél a tűzerő értéken alapuló kockamennyiséggel dobunk, lövegeknél már csak egy kocka, de a HE lövedék például típustól függően akár 4-5 kockával is sebezhet.
A harmadik a közvetett vagy indirekt lövés. Ezt a tüzérség és az aknavetők használják és Roodie egy nagyon jó kis ismertetőt készített erről a részről.

A mozgás nem túl bonyolult: minden egységnek van mozgás értéke, ez az egyszeri mozgással megtehető maximum távolságot jelzi inch-ben. Tereptípus 3 van: a nehéz terep és az akadály (- D6") és a veszélyes terep (pl: aknamezők, szőgesdrótok stb. D6" megtehető távolság). A gyalogságra kizárólag a veszélyes terep hat, míg a járművekre az összes.

A sereglisták

A könyv az 1943 évre koncentrál, főként a Kursk környékén zajló hadműveletekre. Persze a listák bármely 1943-as keleti fronton játszódó csata lejátszására alkalmasak. Mindkét félnél 2 listát kapunk: egy gyalogos-és egy páncélos hadosztályból alakult harccsoport képében. A listák teljesen történelem hűek, a készítők jól utána nézetek a kor német és orosz hadrendi szervezéseknek.
Pontértéken alapuló rendszerben vásárolhatunk egységeket, a csata méretétől függően. Ez lehet raj szintű (100-350 pont), szakasz szint (351-750 pont), század szint (751-1250 pont) és zászlóalj szint (1251-2000 +). A játék mérete kihat a parancskockák számára is: raj szinten D6, szakasz szinten 2D6, század szinten 3D6, zászlóalj szinten 4D6 kockánk van körönként. Ehhez a csoportunkban lévő tisztek után kapunk plusz értékeket. 

A harccsoport építés alapja, hogy választunk egy gyalogos alakulatot, majd ezekhez különböző mennyiségű választást kapunk, amik lehetnek páncélos támogatás, tüzérségi támogatás, felderítők és plusz majdnem az összes szakcsapat (logisztika, műszakiak stb.) a rendelkezésünkre áll.

A rendszer 1:1 méretarányú, tehát egy gyalogos figura vagy jármű egy valódi embert vagy járművet jelent. Így egy orosz raj 8 főből állt, az a pályán nekünk is 8 figura lesz. Ebből látható, hogy inkább kisebb léptékű ütközetek lejátszására alkalmas, egy zászlóalj méretű csata inkább több résztvevős játéknál fog előfordulni, de ez a rendszer alapvetően mégsem skirmish! A meglátásom az, hogy főleg szakasz és század szinten bontakozik ki, míg a zászlóalj szintre inkább Rapid Fire javallott. Ezt maguk a készítők se tagadják: a rendszert úgy készítették el, hogy osztagaink teljesen kompatibilisek a Rapid Fire-el.
 
Mivel a szabálykönyv tartalmaz lejátszható küldetéseket, az egyszerűség kedvéért egy ilyet választottunk. Ez kifejezetten kisebb összecsapásokra lett kitalálva, ahol mindkét fél egy maximum szakasz erejű csoportot küld ki felderítési célzattal. Mivel ki kellett jelölni valami teljesítendő célt, mi is így tettünk. A játékban szereplő 'célpontok' elfoglalása, birtoklása nem jelenti a játék végét, hanem oly módon jut szerep neki, hogy elfoglalásakor az ellenfél húz egy Harci jelzőt. Elvesztésekor a másik fél tesz ugyan így.

Az események pontos leírása helyett egy pár fontosabb eseményt írnák le, mert az új szabály olvasgatása miatt nemigen maradt figyelem, jegyzetek készítésére.

A küldetésben mindkét fél csak a felderítőit rakja fel a pályára és ez a második körig így is marad, mert az erőink többi része szépen lassan szivárog be a harc helyszínére. Ez úgy történik, hogy minden körben D6 osztag érkezik. Ezt minden kör elején ki kell dobni, a parancskockák meghatározása után. Ez addig működik így, míg van egységünk a pályán kívül. A páncélos támogatás mindig a negyedik körben érkezik, de erre nem kell dobni.

A csatát én kezdtem és rögtön az első körben a mesterlövész kapott egy Rajtaütés parancsot, míg a páncélautó előremozgott 8"-et és lőtt az erdő mögött települt német felderítő rajra. Misi a körét Harci jelző húzásával kezdte, mivel Felderítettem (több felderítő egységem volt mint neki), de szerencséje volt és a kihúzott jelző egy Zűrzavar volt, amit rögtön a páncélautómra rakott, de megdobta a moráltesztet. A második körtől érkeztek a harccsoport egységei, nekem 2 gyalogos raj, Misinek gyalogos raj és aknavető. Mivel mindkettőnknek új volt még a rendszer és a parancsok által nyújtott kombinációs lehetőségek, a játék inkább egyszerűbb taktikák használatára korlátozódott.
Misi felderítő raja bevette magát az erdőbe és azt végig tartotta is, igaz jó néhányszor Ijedten bujkáltak. Nálam az első komolyabb akciót a páncélautó hajtotta végre, több körön át tartó manőverezés után a németek oldalába, majd hátába kerültem. Itt aztán kipróbáltuk a járművek elleni közelharcot, ami számomra teljes győzelemmel végződött.  A német géppuskás szekció nem tudta ráhelyezni a páncélautóra a gránátot, de ember veszteségük lett. Persze nekem következő körben könnyű dolgom volt, mivel kis távolság miatt a géppuskás lövésznek bőven volt ideje célozni és lelőni a németeket. Itt sikerült a német aknavetőt is ki iktatni a harcból, egyszóval nagyon megérte a pontját. Középen Misi felderítő rajának géppuskás szekciója a dombot próbálta meg elfoglalni és tartani, a jó kilövési lehetőségek miatt. Itt sikerült is pár körre állást felvennie, majd mozgó harcra kényszerült az egyre nagyobb számban beérkező erősítéseim miatt. Nemsokára 3 gyalogos raj és 50mm aknavető, egy páncéltörő puska és egy Maxim géppuska állt velük szemben. Itt a géppuskát el is veszítettem, de sikerült a dombról elűzni a németeket.
A jobbszárnyon a páncélosok megjelenéséig, nem sok minden történt: a mesterlövészem nem talált, egyedül az itt lévő lövész raj indult meg, hogy állást vegyen fel a németek célpontjánál. Sajnos a megjelenő német erők megtizedelték a rajomat és előre is nyomultak. Itt nem volt más választásom, hogy a felére csökkent rajommal közelharcba mentem a német rajjal. Itt sikerült megtörnöm a német rajt, akik el is menekültek, míg nekem minden katonám elesett a pusztító közelharcban. Majd megjelent a KV-1, amivel az úton indultam el, hogy gyenge sebességét kissé kompenzálni tudjam. Mivel ez a páncélos rendelkezik a Megbízhatatlan képességgel, tudtam, hogy csak idő kérdése, hogy történjen vele valami. Ezért úgy gondoltam, hogy a legjobb amit tehetek, hogy megyek előre és próbálom a legnagyobb veszteséget okozni az ellenfélnek. Annál is inkább tehettem, mert igazából csak a Pz.IV lövege tudott a páncélomban kárt tenni. nagyjából a 6. kör környékén az egyik lövésemmel sikerült kilőnöm a Pz.IV-et, de a következő körben ki is gyulladt a tankom és ki is égett.
Addigra azonban egy 45mm páncéltörő ágyúval és a parancsnoki rajjal erősödött meg ez az oldal. 
A többi egységemmel csak araszolva jutottam előre, de a németek jobban fogytak. Nagyjából  a 8 körben, Misi egy sorakoztatásnál behúzott egy akkora jelzőt, hogy visszavonulót kellet fúnia, így megnyertem a játékot.

Vélemény a játékról:

A játék minden várakozásunkat felülmúlta! Nagyon jó rendszer: egyszerűek a szabályok és nem sok van belőle. Aki játszott hasonló játékkal, annak sok ismerős dolog lesz benne. Nagyon jó a megvalósítása a tüzérségi lövésnek, külön tetszik a sablon nélküli lövés. Talán ebben a játékban van a tüzérség a legéletűbben megvalósítva. A páncéltörő lövés és annak módja igen hasonló a Rapid Fire-ban használttal, plusz az is, hogy ott is van területlövés, igaz a gyalogság csak olyannal lő ott.
 
A könyv nagyon szép, a legszebb kidolgozású és minőségű szabálykönyv, amit a kezembe fogtam. Igényes, fényes és vastag lapra nyomva, kemény kötésben, nagyon szép fotókkal.

Mint írtam a listák nagyon jók, bár mi csak egy kis részéből válogattunk a csata mérete miatt.

Jó hír lehet annak, aki nem kedveli a keleti frontot és az 1943-as évet, mert már kint van a második könyv a Battlegroup Overlord. Ez a normandiai partraszállástól a franciaországi harcokig dolgozza fel a 2. világháború eseményeit. Új speciális szabályokkal és persze listákkal, amiben a németek mellett megjelennek az amerikai és brit csapatok. Ezekben a szokásos gyalogos és páncélos harccsoportok mellett megjelennek az ejtőernyősök is. Ezzel persze nem állt le a csapat, mert ősszel már érkezik a Fall of the Reich, ami a harmadik birodalom végóráit dolgozza fel 1945-ben. Itt a minden fél listája megtalálható lesz, így a német, orosz, brit és amerikai listák egy könyvben szereplenek majd.  

Ajánlom ezt a rendszert azoknak, akik nem elégednek meg a skirmish rendszerekkel, nagyobb alakulatokat, erőket szeretnének irányítani, több fegyvernem közreműködésével. Azoknak is ajánlott, akik kipróbálták, de nem tetszett a Flames of War, ilyen vagy olyan okokból, de szeretnének egy jó 2. világháborús rendszert kipróbálni.    
   
Egy pár kép az első játékból:

BA-10 a megindulási állasban

Az összecsapás színhelye

Szovjet mesterlövész páros.

Német felderítők előrenyomulnak, a háttérben az orosz fél célpontja.





A felderítő raj géppuskás szekciója.

A német fél célpontja.

Ez csak a harctéri idegesség, itt bizony visszalőnek.

A mesterlövész kivár.

A németek már az erdőben vannak.

Innen remek kilátás nyílik a környékre, de ne tévesszen meg senkit, ezek nem turisták.

Gránátos raj támadásra készül.

Német haditechnika: 80mm aknavető és MG34 géppuska.

Orosz gyalogsági támadás.

Itt páncélos támogatással.


A támadás nem nyert teret.

A géppuska fedez.

Talán a páncélautó segít a támadásban.

A KV-1 kezelői enyhén szólva beijedtek.

Aztán össze is szedték magukat.

Teljes sebességgel előre!


A páncélautó átkarol.

Az elvtársak nem törik magukat, hogy előrébb jussanak.

Páncélautó közelharcban.

45mm páncéltörő ágyú állásban.






2 megjegyzés:

  1. Akkor amikor Roodie bemutatta a játékot a D21-ben volt szerencsém ott lenni. Nekem is nagyon tetszett. Valóban könnyen megtanulható, mert a játék több más játékból is ismert modulokhoz hasonlítható. Mivel tudtommal Warhammer gyökerű én is a WAB-hoz hasonlítottam, azon kívül hogy kellett egy kis idő mire rájöttem hogy a felfedezés egy kockája helyettesíti a célzás sok kockáját (és én szeretek sok kockával dobni, növelve az esélyt) ami nekem jobban tetszene.
    Alapvetően két dolog volt ami nagyon tetszett:
    -A véletlenszerű morálcsökkenés, amit nem ismer az ellenfél, és így nem tudja kiszámítani hogy mekkora erőfeszítés kell még a játék megtöréséhez. Ugyan ide tartozik pl a légitámadás is, ahol még az is változó, hogy a légitámadást milyen fegyverzetű gép adja, így inkább egy érdekes színfolt, mint olyan elem amire lehet építeni.
    -A másik amit nem említettél, az a könyv szépsége mellett, a viszonylag egyszerű és érthető angolsága, amit még én is egy viszonylag szerényebb angoltudással is tudok kezelni.

    Ami viszont nem tetszik az a nagymértékű szakosodása. Valaki vagy csak egy időszakot és hadszíntért játszik, vagyon nagyon sok drága könyvet kell majd megvennie.Én személy szerint (tudom, hogy ez üzletileg nem biztos, hogy nagyon jó) jobban örültem volna egy általános a teljes világháborút lefedő szabálykönyvnek.

    TG

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igazad van, valóban kimaradt az egyszerű nyelvezet pedig meg is akartam említeni, de valahogy kimaradt. Nem lebecsülendő tényező! Szerintem is a legjobb 'újítás' a játékban a harccsoport morált jelképező harci jelzők használata. A szakosodást én nem tartom annyira nagy hátránynak, de valóban sok könyvet kell annak megvennie, aki az egész háborút szeretné végig játszani. Mondjuk nekem se a kedvenc szakaszom az 1943-as, de megvettem, mert ez a teljes szabályrendszert tartalmazza, míg az ezután érkező könyvek kizárólag az adott hadszíntér listáit és az oda tartozó speciális szabályokat fogják tartalmazni. Eddig nem bántam meg ezt a befektetést :)

      Törlés